Het begon als een idee van Bernard Bos, Ivan Sweebroek en Gert-Jan Pijl om een eenmalig evenement te organiseren, en daarmee geld op te halen voor Stichting ALS Nederland. Dit is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste sponsoracties die worden georganiseerd ten behoeve van ALS. Samen met de Amsterdam City Swim is de Tour du ALS de grootste bron van inkomsten van Stichting ALS Nederland.

De eerste keer dat dit evenement werd georganiseerd deden er 77 mensen mee, waaronder één patiënt, te weten Jan van Hemert. De jaren erna groeide zowel het totaal aantal deelnemers als het aantal deelnemende patiënten. De ultieme wens is om met 1500 deelnemers de top van de Mont Ventoux te bereiken; een deelnemer voor iedere ALS-patiënt die Nederland telt, welke dan ook € 1500 aan sponsorgeld meebrengt. Voor deze groei en professionalisering is in 2015 door het bestuur gezocht naar een sportmarketing bureau die de organisatie voor een groot deel uit handen kon nemen. Er werd gekozen voor SportVibes en onder de bezielende leiding van eventmanager Jacco Terheggen staat er een prachtig evenement.

Het bestuur, bestaande uit Gert-Jan Pijl (voorzitter), Irmgard Pijl, Ruud de Poorter en Mariska Nijholt, had zo hun handen vrij voor de voornaamste taak, besturen. Maar dat is een drukke taak. Daarnaast is het ook zo dat Stichting ALS Nederland steeds meer verweven raakte met de Tour du ALS. Dus waarom niet samenwerken? Reden voor het bestuur om aan Stichting ALS Nederland voor te stellen de krachten te bundelen om de maximale meerwaarde uit de Tour du ALS te halen.
Zo werd in 2017 besloten om het evenement onder Stichting ALS Nederland te plaatsen. Hiermee worden de organisatie- en bestuurskosten gereduceerd; veel werkzaamheden liggen nu bij de medewerkers van Stichting ALS Nederland.
Zo zal het e-mailverkeer, de webshop, de website, de nieuwsbrieven en social media worden overgenomen door verschillende medewerkers. Verder zal de vrijwilligers-bedankdag geïntegreerd worden in de Wereld ALS Dag. Hiermee wordt de  doelstelling  om het evenement kostenneutraal te laten zijn, realiteit.